Autoalan Keskusliiton kolarikorjaamolaatuluokitukseen on lisätty uutena osana tuulilasiluokitus 1.10.2020 alkaen. Lasivahinkoja tapahtui vuonna 2019 yli 160 000. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää varmistaa, että tuulilasikorjaamoilla on riittävät työkalut ja osaaminen ajoneuvojen lasien korjaamiseen ja vaihtamiseen.
Tuulilasiluokituksen peruslähtökohdat ovat samat kuin korikorjaamolaatuluokituksessa. Vaatimuksia on kohdistettu esimerkiksi korjaamon tiloihin, asiakaspalveluun, henkilöstön koulutukseen ja korjausprosessin dokumentointiin laadun varmistamiseksi.
Tuulilasi on osa auton kantavaa korirakennetta ja sen vaikutus turvallisuuteen on merkittävä. Uusien autojen tuulilaseissa yleistyvät aiempien tunnistimien lisäksi esimerkiksi kamerajärjestelmät ja muut anturit, jotka liittyvät myös auton aktiiviseen turvallisuuteen. Näiden laitteiden tunteminen ja kalibrointi ovat osa nykyaikaista lasinvaihtoa. Myös käytettävät työvälineet ja liimaustuotteet tulee olla ajan tasalla.
Uusi luokitus lisää olennaisesti korikorjaamolaatuluokituksen kattavuutta ja samalla houkuttelevuutta asiakkaan näkökulmasta. Tuulilasikorjaamoissa työ tehdään tehokkaasti valmistajan ohjeiden mukaisesti huolellinen lopputulos varmistaen. Luokituksen piirissä olevien korjaamoiden osalta voidaan varmistua siitä, että työ on tehty ammattitaitoisesti ja laadukkaasti turvallisuusmääräykset täyttäen. Lopputuloksena asiakastyytyväisyys on aiempaa parempi ja korjaukset saadaan kuntoon kerralla.
Autoalan Keskusliitto, tekninen johtaja Jouko Sohlberg
jouko.sohlberg@akl.fi, p. 0400 904 003, www.akl.fi
Saint-Gobain Glass Finland Oy, tekninen asiantuntija Tomasz Salamon
tomasz.salamon@saint-gobain.com, 0440 510000