Korikorjaamolaatuluokituksen alaisella uudella tuulilasiluokituksella pyritään takaamaan entistä laadukkaammat lasivahinkojen korjaukset.
Nykyaikaisten autojen tuulilasien vaihtoon kohdistuu selvästi suurempia vaatimuksia kuin aiempina vuosikymmeninä. Tuulilasi on osa auton kantavaa korirakennetta, ja sen vaikutus turvallisuuteen on merkittävä. Lisäksi tuulilaseissa on nykyään kameroita ja muita antureita, jotka vaikuttavat auton aktiiviseen turvallisuuteen.Esimerkiksi vuonna 2019 Suomessa tapahtui yli 160000 lasivahinkoa.
Tuulilaseihin liittyvät työt työllistävätkin korikorjauksia tekevien autokorjaamoiden lisäksi merkittävässä määrin myös tuulilasitöihin erikoistuneita yrityksiä. Alan toimijoiden mukaan lähes jokaiselta hiukankin isommalta paikkakunnalta löytyy vähintään yksi pelkästään tuulilasitöihin erikoistunut yritys.
”Olemme kehittäneet korikorjaamoille laatuluokitusta vuodesta 2007 alkaen. Jo silloin nähtiin, että ajoneuvossa alkaa olla todella paljon korjaamisen kannalta vaativia materiaaleja, rakenteita ja tekniikkaa. Vaurioluokkiin perustuvan kolmiportaisen luokituksen sisältö on koko ajan kehittynyt. Autoalan Keskusliiton korikorjaamolaatuluokituksen tavoitteena on varmistaa korikorjaamoiden tekninen ja toiminnallinen kyky tuottaa asiakaslähtöistä, laadukasta ja kustannustehokasta palvelua”, Autoalan Keskusliiton (AKL) tekninen johtaja Jouko Sohlberg taustoittaa.